👍 Socjologiczna Analiza Kultury
Kultura obejmuje wartości powszechnie uznawane przez członków grup; normy określające sposoby zachowań oraz dobra materialne, które ludzie wytwarzają.
Wartości
- Abstrakcyjne ideały
Normy
- Zasady, reguły według których ludzie postępują.
W języku potocznym kultura oznacza aktywność wyższego rzędu – np. malarstwo, sztuka itp. W socjologii pojęcie kultury odnosimy do sposobu życia, stylu ubierania się, sposobów spędzania czasu wolnego, przeprowadzania uroczystości. W zasadzie, gdybyśmy chcieli oddzielić kulturę od społeczeństwa, to możliwe jest to jedynie analitycznie. W rzeczywistości społeczeństwo i jego kultura stanowi jedną nierozerwalną całość.
Społeczeństwo to wzajemny układ stosunków, oddziaływań łączących ludzi w zbiorowości. Kultura nie może istnieć poza społeczeństwem, społeczeństwo nie może istnieć bez kultury. Kulturę trzeba relatywizować w stosunku do społeczeństwa. Określone społeczeństwa mają określone kultury. Podziały etniczne sprzyjają tworzeniu się subkultur.
Kultura – (łac. cultura agri – „uprawa ziemi”). Cyceron: uprawianie filozofii jest kulturą. Pojęcie kultury łączyło się zawsze z jakimś określeniem w dopełniaczu. XVII – XVIII wiek – „kultura kontra cywilizacja”, czyli opanowanie przyrody przez człowieka, kultura uzyskuje miano samodzielności.
Puffendorf (XVII w) i Herder (XVIII w): dwa podejścia do kultury:
- 1.Podejście wartościująco – oceniające: podział na ludy kulturalne i niekulturalne.
- 2.Podejście opisowe – uniwersalistyczne:
Herder zakładał, że człowiek rodzi się dwa razy: jako twór natury i jako twór kultury. Człowiek zdolny jest do tworzenia i przekazywania kultury. Herder widzi w przekazywaniu kultury źródło człowieczeństwa, zatem nie ma ludów kulturalnych i niekulturalnych.
To właśnie sprawia, że kultura może stać się przedmiotem refleksji.
XVIII wiek:
- – Historia kultury
- – Etnografia
- – Etnologia / antropologia kulturowa
Wykształca się podział na nauki nomotetyczne (uogólniające) i idiograficzne (opisowe).
Definicje kultury
- 1. Opisowo – wyliczające – klasyczna postać definicji antropologicznej. Edward Taylor: „Kultura jest to złożona całość, która obejmuje wiedzę, wierzenia, sztukę, moralność, prawo oraz inne zdolności i nawyki nabyte przez ludzi jako członków społeczeństwa.”
- 2. Historyczne – kładą one nacisk na tradycję, odwołują się do takich pojęć jak „dorobek”, „dziedziczenie”.
- 3. Normatywne – kładą nacisk na podporządkowanie normom jako podstawową własność zachowań kulturowych – wskazują na jedność stylu życia.
- 4. Psychologiczne – kładą nacisk na mechanizmy psychologiczne kształtowania kultury, podstawowy proces – proces uczenia się.
- 5. Strukturalistyczne – koncentrują się na całościowym charakterze kultur i wewnętrznej organizacji kultury.
- 6. Genetyczne – wyjaśniają pochodzenie kultury, jej genezę. Pokazują, że kultura jest rezultatem społecznego współżycia, a także pracy (Czarnowski). Kulturę przeciwstawia się naturze.
Obfitość definicji jest następstwem przyjęcia globalnego, antropologicznego podejścia do kultury.
Badając kulturę możemy akcentować
- – Trwałość sposobu życia
- – Mechanizmy i sposoby przekazywania kultury.
- – Wewnętrzne zależności między elementami kultury.
- – Wielość ujęć kultury wynika z :
- – Różnych założeń filozoficznych.
- – Różnorodności celów badawczych.
- – Pytając o istotę kultury wyróżniamy stanowiska:
1. Kultura jako rezultat internalizacji – czyli przyswajaniem sobie przez jednostkę pewnych wzorów, dyrektyw i wzorów zachowania. wg S. Ossowskiego istota kultury polega na internalizacjach dyspozycji doi reagowania w pewien uporządkowany sposób na korelaty kultury. Korelat kultury to związek między elementem kultury bądź natury, a pewnym stanem emocjonalnego zaangażowania (wytwór / postawa). Dziedzictwo – polega na przekazywaniu dyspozycji do reagowania w określony sposób.
2. Kultura to normy, reguły i wartości – analitycznie oddzielone od zachowań (potrzeby wrodzone i potrzeby nabyte) Decyzje o zaspokajaniu naszych potrzeb są zdeterminowane przez wartości, które chcemy osiągnąć. Grupy różnią się systemami wartości i ich hierarchią. Zachowania ludzkie ograniczane są przez obowiązujące normy, a jednocześnie przez obowiązujące cele. Postępowanie ludzkie jest niekiedy sformalizowane i ujednolicone.
3. Kultura to przedmioty i wytwory. – S. Czarnowski: „Kultura to całokształt zobiektywizowanych elementów dorobku społecznego wspólny szeregowi grup i z racji swej obiektywności, ustalony i zdolny rozszerzać się przestrzennie”. elementami kultury mogą być jedynie fakty materialne. Nie wszystko co wytworzyliśmy może stać się elementem kultury, bo czasem nie wchodzi to do kultury na trwałe – dzieło musi być przekazywane między grupami i pokoleniami. Element kultury musi być stworzony na bazie dotychczasowego dorobku; stan kultury w danym momencie warunkuje wejście do niej nowego odkrycia.
Drugie i trzecie stanowisko przyjmują tezę o autonomii kultury – nie musimy odwoływać się do podłoża społecznego, by wyjaśnić procesy kulturalne.
Dzisiaj socjologia obejmuje dwa typy zjawisk
- – zachowania ludzkie
- – przedmioty stanowiące wytwór tych zachowań.
Antonina Kłoskowska
„Kultura jest to względnie zintegrowana całość obejmująca zachowania ludzi przebiegające wedle wspólnych dla społeczności wzorów, wykształconych i przekształconych w toku interakcji oraz zawierająca wytwory tych zachowań.”
Kultura jest ujęta została w tej definicji całościowo, ukazuje sposób życia; jest definicją antropologiczną.
Pojęcie kultury w węższym rozumieniu
Można ograniczyć się jedynie do analizy zachowań ludzkich
1. Zachowania bezpośrednie – czynności zewnętrzne, które podlegają jedynej i oczywistej interpretacji; wykorzystanie oczywistych zachowań przynosi oczywiste skutki. Są one związane z zaspokajaniem potrzeb.
2. Zachowania symboliczne – są to zachowania znaczące, oparte na symbolach. Są to zachowania semiotyczne.
Każdej sytuacji bezpośredniej można nadać znaczenie symboliczne. Przy rozróżnianiu zachowań bezpośrednich i symbolicznych musimy znać motywację człowieka.
Zachowania symboliczne wymagają podwójnej interpretacji – związek oddziaływań ze skutkami nie jest oczywisty.
Stosunek czynności bezpośrednich i symbolicznych do kultury nie jest jednakowy. Nie wszystkie zachowania bezpośrednie przebiegają według określonych wzorców. Wszystkie czynności symboliczne mają wartość kulturową. Implikuje to zatem pewien podział. Kulturę dzielimy na:
- – Kulturę bezpośrednią
- – Kulturę symboliczną
Mają one różne funkcje z punktu widzenia zaspokajania bezpośrednich potrzeb człowieka.
Kultura symboliczna
- 1. Operuje znakami.
- 2. Nie ma wyraźnych odniesień instrumentalnych. Analizując kulturę symboliczną badamy związek kultury ze społeczeństwem. N p O O kształcie kultury symbolicznej decyduje kształt społeczeństwa. Wraz ze zmianą podłoża społecznego następuje zmiana kultury – ramy kultury symbolicznej są zmienne.
Zmiany ram (podłoża) kultury można ujmować:
– w ujęciu diachronicznym – historycznym; w czasie.
– w ujęciu synchronicznym – przekrojowym; czas nie istnieje.
I układ:
Ramy społeczne – Cechy kultury
Ujęcie diachroniczne – społeczeństwa pierwotne lub lokalne.
Są to układy wyizolowane. Wiąże się to z faktem samowystarczalności – autarkicznością.
Brak zróżnicowania – jednolitość. Silna kontrola społeczna – podstawą jest jednorodność poglądów.
Bezpośredni charakter styczności – komunikacja bezpośrednia.
Partykularyzm stosunków społecznych – wchodzenie w kontakty z osobowościami, a nie z rolami. Role nadawców i odbiorców są wymienne. Nie ma specjalizacji twórców kultury. Brak dystansu między nadawcą, a odbiorcą. Kultura jest tematycznie bliska ludziom. Dominuje komunikacja bezpośrednia o charakterze ustnym.
Kultura ludowa jest kulturą słuchu. Udział w kulturze nie jest cechą różnicującą społeczeństwo.
II układ
Podstawową przesłanką zmiany typu relacji między nadawcą i odbiorcą kultury jest to, że ramy społeczne ulegają zmianie – powstają wielkie społeczności – np. starożytny urbanizm. Na stosunki bezpośrednie nakładają się kontakty pośrednie. Zaczyna się instytucjonalizacja życia społecznego – pojawiają się wyspecjalizowane instytucje, służące zaspokajaniu ludzkich potrzeb.
Formalizacja i instytucjonalizacja zachowań – pojawiają się role społeczne.
Kontakt bezpośredni, ale sformalizowany – Formalizacja i instytucjonalizacja życia. Występujemy w formalnych rolach – np. teatr, szkoła itp. Uczestnictwo w II układzie kultury różnicuje ludzi. Pogłębia dystanse między ludźmi.
III układ
Komunikacja pośrednia – Kontakt między nadawcą a odbiorcą jest pośredni. Jest to kultura masowych narzędzi komunikowania. Typowa dla społeczeństw miejskich, uprzemysłowionych. Rozwój środków technicznych jest warunkiem pojawienia się środków przekazu.
Względna demokratyzacja – uczestnictwo w systemie szkolnym na elementarnym poziomie jest obowiązkowe. Pojawienie się czasu wolnego. Kultura masowa. Pojawienie się instytucji badających odbiór kultury masowej. Rozerwanie układu:
komunikacja
Kultura masowa
Kultura masowa kojarzona jest najczęściej jako kultura niższego rzędu; przypisuje się jej przeważnie cechy negatywne. Prawda ma się troszkę inaczej: kulturę masową definiuje się szerzej lub węziej. Przez kulturę masową rozumie się najczęściej przekazywanie identycznych lub analogicznych treści wielkiej masie ludzi oraz obejmuje jednolite formy rozrywkowej (zabawowej) działalności mas ludzi:
- – imprezy sportowe
- – oświata, szkolnictwo
- – organizacja życia religijnego
Kultura masowa w węższym znaczeniu obejmuje zjawiska związane z rozpowszechnianiem różnych treści za pomocą środków technicznych.
Kryteria kultury masowej
- – kryterium ilości
- – kryterium standaryzacji
- – kryterium sformalizowania i urzeczowienia dróg przekazu
- – kryterium skomercjalizowania
Kryterium ilości
Cechy publiczności – jest to publiczność pośrednia, rozproszona przestrzennie, heterogeniczna.
Kryterium standaryzacji
Standaryzacja ujednolica jednoczesność percepcji urządzenia nadawczo – odbiorcze produkcja kopii (np. wideo, płyty CD itp.)
Kryterium sformalizowania i urzeczowienia dróg przekazu
Zmienia się charakter więzi między nadawcą a odbiorcą – więź o charakterze pośrednim. Sieć instytucji związanych z przekazywaniem treści.
Kryterium skomercjalizowania
Kultura masowa jest towarem, a jej produkcją i przekazywaniem rządzą prawa rynku. Specyfika kultury masowej realizuje zasadę wspólnego mianownika. Należy dotrzeć z przekazem do jak największej liczby odbiorców. Stosowanie zasady wspólnego mianownika prowadzi do obniżenia jakości kultury. Realizacja tej zasady uzależniona jest od typu społeczeństwa, e których tworzy się kultura. Kultura masowa podlega również prawom polityki i realizuje zasadę „dla każdego coś miłego – wedle zamożności”.
Gust masowy jest gustem tanim
Zasada wspólnego mianownika realizowana jest poprzez stosowanie techniki selekcji stylu i wątków, oraz zasadę homogenizacji.
Zasada selekcji stylu i wątków
Motywy spotykające się z aprobatą publiczności najczęściej podejmowane są przez kulturę masową. (Oznacza to na przykład, że najlepiej sprzedają się filmy w których dużo jest seksu, jeszcze więcej przemocy, ciut metafizyki, dużo pościgów samochodowych, i „hajlajfu”. Czasem wpadnie jeszcze jakiś wątek egzystencjalny i mamy hollywoodzką „superprodukcję” na „skalę światową”)
Wątki najpopularniejsze
- – wątek kryminalny
- – wątek romantyczno-uczuciowy
- – personalny
- – humorystyczny
Forma nie może (broń Boże!) być za mocno wyszukana. Prosty, zrozumiały język, niezbyt rozległy komentarz.
Zasada homogenizacji
Jej zadaniem jest ujednolicanie kultury. Jest przemieszaniem kultury wyższego i niższego poziomu. Podział na kulturę wyższego i niższego rzędu odbywa się na zasadach estetycznych, które są dość subiektywne. Odwołujemy się również do podziału instytucjonalnego – co najczęściej powoduje że kultura masowa jest kulturą eklektyczną. Innym, acz równie ważnym zjawiskiem w obrębie kultury masowej jest dedystancjacja, czyli zacieranie się granic między kulturą wysoką i niską. Obala stałą hierarchię wartości w kulturze symbolicznej. Instytucjami „uprawnionymi” do oceny poziomu kultury są uniwersytety, oraz różnego rodzaju gremia.
Typy homogenizacji
- 1. Homogenizacja upraszczająca – związana jest z ingerencją w dzieło; zniekształca je.
- 2. Homogenizacja immanentna – dokonywana jest przez samego autora; W ramach dzieła można wyróżnić kilka poziomów – każdy poziom dla osób o różnym stopniu przygotowania. np. dzieła Szekspira, czy Tarantino.
- Zstępująca – dzieło zostało stworzone dla „elit”, a następnie się upowszechniło.
- Wstępująca – dzieło tworzone dla masowej publiczności staje się po latach klasyką.
- 3. Homogenizacja mechaniczna (przez zestawienie) – dokonuje się przez zestawienie w jednym kanale informacyjnym przekazów o różnym poziomie.
Możemy mówić o kulturze „w ogóle”, jeśli chcemy powiedzieć, że kultura czyni nas ludźmi. Poza kulturą nie ma życia społecznego – jest warunkiem człowieczeństwa. Socjolog ma prawo porównywać i hierarchizować kultury, czyniąc to jednak musi przyjmować różne style opisu i rozumienia kultury. Jeżeli analizujemy kulturę, to możemy przyjąć postawę etnocentryczną, albo postawę relatywizmu kulturowego. Relatywizm kulturowy: uznanie, że grupy społeczne i ich kultury należy badać wedle ich własnych standardów etnocentryzm: ocenianie innych kultur poprzez pryzmat własnej kultury.
Kultura obejmuje 4 zasadnicze komponenty
- Kultura materialna: (koncepcja Czarnowskiego) – rzeczy wytworzone i użytkowane przez człowieka.
- Kultura niematerialna: całość wiedzy, wierzeń, wartości i norm.
- Kultura kognitywna: wspólne przekonania i wiedza dotycząca tego, jaki jest świat; nauka definiująca świat.
Język: umożliwia komunikowanie i pojęciowe ujmowanie świata.
Hipoteza Sapira – Whorfa: „Język jakiego używamy określa percepcję rzeczywistości”.
Kategoria: Socjologia Kultury